گفتار روی تصویر و بررسی کارکردهای آن در فیلم های داستانی
نویسندگان
چکیده
چکیده مهم ترین کارکرد گفتار روی تصویر، کمک به عمل روایت است. اما این کمک به رو شهای بسیار متنوع و گسترده ای صورت می پذیرد. گفتار روی تصویر را می توان به مثابة ابزاری برای عمق بخشیدن به جنبه های روا نشناختی و روشنفکرانه روایت برشمرد. تماشاگر گاه افکار و احساسات کاراکترها را از طریق گفتار روی تصویر درک میک ند و به همذا تپنداری با آنها می پردازد. خطاب مستقیم م یتواند صمیمت خاصی را میان تماشاگر و راوی به وجود آورد. گفتار روی تصویر در بازنمایی سینمایی زمان و دریافت مخاطب از زمان تأثیر مستقیم دارد. گاهی برای ایجاد تعلیق یا ابهام و غافلگیری از این تکن کی استفاده می شود. در پاره ای از موارد داستان فیلم از طریق تصاویر و گفت وگوها پیش می رود؛ اما گفتار روی تصویر، بی توجه به آنها به مسائلی می پردازد که ساختار فیلم را چندلایه م یسازند و آن را ارتقا م یبخشند. می توان کارکردهای دیگری را نیز برای گفتار روی تصویر در نظر گرفت. این مقاله بر آن است تا از طریق بررسیِ تنوع یا گوناگونیِ کارکردهای گفتار روی تصویر در سینما، در این انگاشت و تصور که استفاده از این تکنیک، دلالت بر ضعف روایتگری سینمایی دارد، تردید و تشکیک ورزد
منابع مشابه
گفتار روی تصویر و بررسی کارکردهای آن در فیلم داستانی (مطالعه موردی فیلمهای ونگ کاروای)
این رساله با این پرسشها آغاز می گردد: آیا گفتار روی تصویر، یک تکنیک سینمایی است؟ در صورت پاسخ مثبت، چه کارکردهایی دارد؟ آیا این تکنیک به تحول بیان سینمایی کمک می کند؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسشها، در فصل اول پس از ارائه تعریفی دقیق، جامع و مانع از این اصطلاح و ارائه تاریخچه ای مختصر از جایگاه گفتار روی تصویر در تاریخ سینما، با بررسی نظرات نظریه پردازان سینما و ذکر شواهد و مثال های مختلف، ن...
15 صفحه اولروایت اسطورهای در فیلم داستانی با بررسی فیلم جویندگان
چکیده روایتها -و بخصوص روایتهای داستانی- از هر نوع که باشند و از طریق هر رسانهای که بازنمایی شوند، غالباً فرضهایی دربارهی جهان، چگونگی ادراک و معنای آن به مخاطب پیشنهاد میکنند. از آنجا که یکی از اهدف و کارکردهای بنیادین روایت مفهومسازی است، این جستار مبانی روایت اسطورهای در سینما را از منظر مفهومی مورد بررسی قرار میدهد. بدین منظور، ضمن تشریح مفهوم مبدأ یا سرآغاز (آرخه) و نسبت آن با د...
متن کاملتصویر ایزدبانوان در روایتهای داستانی بهرام بیضایی
بهرام بیضایی به گذشتۀ پرافتخار ایران توجهی ویژه دارد. او یکی از مشخصههای عصر زرین، یعنی «مادرسالاری»، را برمیگزیند و آن را در بعضی از آثار نمایشیاش به تصویر میکشد. هدف پژوهش حاضر، مطرحکردنِ پیوند قهرمانان زن، با ایزدبانوانِ باستانی ایران در آثار بهرام بیضایی است و نیز بررسی و تحلیل این مؤلفه، روی چند اثر نمایشی وی. آثاری که در این جستار بررسی میشوند، عبارتاند از: فیلمنامهها و نمایشنام...
متن کاملبررسی صورت های عقلانیت و کارکردهای آن در برنامه درسی
سخن گفتن از مفاهیمی چون عقل و عقلانیت مانند بسیاری از مفاهیم دیگر ما را به وادی اختلافنظرهای اساسی که گاهی به تشتت منجر میشوند میکشاند. چنانکه مفهوم عقلانیت در اثر گذشت زمان، بهعنوان مفهومی تاریخی تلقی گردیده و تعابیر گوناگونی در مورد آن مطرح شده است و در بسیاری از سطوح بهکارگیری مفهوم عقلانیت توأم با گمراهی و ابهام در فهم معنی و مصداق آن بوده است. از سویی نکته قابل توجه این است که تعلیم ...
متن کاملتصویر هنددر ادبیات داستانی رود یارد کیپلینگ
در حالی که ادبیات داستانی و واقعیت به طور ظریفی در هم تنیده اند خواندن اثر رودیارد کیپلینگ قرائت تازه ای از واقعیت به خواننده القا می کند. تصویر هند و خلق شخصیت هندی بر اساس پیش زمینه امپراطوری بریتانیا که از طرح ها و نقشه های معین تشکیل یافته ترسیم شده است. به عبارت دیگر، مکان خلق شده توسط ذهن نویسنده یا همان هند کاملا در چار چوب این امپراطوری جای می گیرد. آیا نقش ادبیات در این میان صرف اهداف ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
نامه هنرهای نمایشی و موسیقیناشر: دانشگاه هنر
ISSN 2008-2649
دوره 1
شماره 2 2011
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023